Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze łączności IoT!

Connectiviteit

IoT łączność zapewnia, że ​​Twoje instalacje, urządzenia i czujniki komunikują się za pośrednictwem własnego mobilnego dostępu do internetu. W celu osiągnięcia tego celu stosujemy formy łączności M2M, LTE-M oraz NB-IOT. Dzięki naszemu portfolio opcji łączności IoT, Thingsdata oferuje odpowiednie rozwiązania w zakresie transmisji danych mobilnych dla każdej aplikacji. Jak wybrać najbardziej odpowiednią opcję łączności IoT dla swojej konkretnej aplikacji? W tym artykule wyjaśniamy, jakie decyzje należy podjąć.

Jak wybrać odpowiednią łączność IoT

Podczas wstępnej orientacji należy poszukać odpowiedniej formy łączności dla aplikacji. W tej orientacji należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów:

  • Ile danych będzie zużywane na jedną kartę SIM miesięcznie?
  • Gdzie dokładnie jest potrzebny zasięg?
  • Czy oprócz DANYCH potrzebna jest również funkcjonalność SMS i VOICE?
    Czy jest to wybór na przyszłość?
  • Czy forma łączności jest kompatybilna z wybranym urządzeniem?
  • Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa?
  • Czego mogę oczekiwać od systemu zarządzania kartami SIM?
    Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie i odpowiedzi na wszystkie te aspekty.

Formy łączności

Jakie formy łączności są dostępne i jakie są ich cechy:

M2M

Komunikacja M2M umożliwia zdalne monitorowanie i zarządzanie instalacjami, urządzeniami i czujnikami, zużywając od 1 MB do 1000 GB danych na kartę SIM miesięcznie. Aby mogły się komunikować, urządzenia są wyposażone w zabezpieczoną kartę SIM M2M. Dane są następnie odczytywane przez sieci 5/4/3/2G i przekazywane do chmury. Dzięki kartom SIM można usprawnić procesy biznesowe i usługi, oszczędzając koszty i tworząc nowe modele biznesowe.

LTE-M

Sieć LTE-M została specjalnie zaprojektowana do zastosowań IoT i opiera się na niezawodnych i bezpiecznych sieciach 4G operatorów. Zużycie danych przez LTE-M wynosi zazwyczaj od 1 MB do 100 MB, a zasięg jest silniejszy niż w sieci 2G, z większą penetracją w budynkach. LTE-M opiera się na globalnym standardzie 3GPP GSMA, co umożliwia roaming za granicą. LTE-M pozwala na szybkie przesyłanie danych w sposób energooszczędny i nadaje się do różnych zastosowań, które obecnie korzystają z 3G lub 2G.

NB-IOT

NB-IOT jest również specjalnie zaprojektowany do zastosowań IoT i opiera się na niezawodnych i bezpiecznych sieciach 4G operatorów. NB-IOT jest odpowiedni dla bardzo niskich ilości danych, od 500 KB do 5 MB. NB-IOT ma znaczną przewagę, gdyż zapewnia głębszą penetrację nie tylko w budynkach, ale także pod ziemią (kilka metrów pod powierzchnią). Dzięki NB-IOT dane mogą być przesyłane szybko i energooszczędnie, co wydłuża żywotność baterii czujników.

Wybór operatora

Przy wyborze operatora dużą rolę odgrywają umowy roamingowe, które operator (dostawca) stosuje. Czy jest to obszerna lista z wieloma sieciami roamingowymi i spektrami sieciowymi? Jak wygląda architektura? Ważna jest również rola, jaką przyjmuje operator, jak radzi sobie z przestojami i jaka jest jakość ogólnych usług? Thingsdata ma umowy partnerskie z kilkoma operatorami (dostawcami), które pomagają nam kształtować różne rozwój IoT.

Poniżej znajduje się krótkie wyjaśnienie na temat różnych operatorów, z którymi Thingsdata ma współpracę:

KPN IOT

KPN IOT oferuje zarówno M2M, jak i LTE-M w jednym systemie zarządzania kartami SIM Cisco. KPN IOT oferuje roaming na 500 sieciach na całym świecie w systemie zarządzania kartami SIM Cisco. Nasi klienci mogą korzystać z tego rozwiązania, aby podłączyć urządzenia IoT w prawie wszystkich krajach, korzystając z sieci 4/3/2G i LTE-M. KPN IOT to bardzo niezawodny dostawca, oferujący stabilne i wysokiej jakości usługi oparte na solidnej architekturze. KPN IOT stosuje abonamenty oparte na pakietach danych (pooled) z konkurencyjnymi cenami zarówno w UE, jak i poza nią. W Holandii KPN IOT oferuje również pakiety danych o bardzo wysokim zużyciu, aż do 1000 GB.

TELE2 IOT

TELE2 IOT oferuje również zarówno M2M, jak i LTE-M w systemie zarządzania kartami SIM Cisco. TELE2 IOT oferuje roaming na 500 sieciach na całym świecie, a nasi klienci mogą podłączyć urządzenia IoT w prawie wszystkich krajach, korzystając z sieci 5/4/3/2G i LTE-M. TELE2 IOT to bardzo niezawodny partner, z motywowanym zespołem wsparcia dostępnych 24/7. Wielką zaletą TELE2 IOT jest to, że roaming odbywa się w wielu sieciach w Holandii (KPN, T-Mobile i Vodafone). TELE2 IOT oferuje wszystkie abonamenty w konkurencyjnych cenach w UE, jak opisano w poniższej sekcji.

BLUE IOT

BLUE IOT zapewnia bezpieczną i niezawodną łączność dla Twoich urządzeń z zasięgiem na całym świecie. Sieć opiera się na sieciach 4G i jest przygotowana na przyszłość w postaci 5G. BLUE IOT jest również bardzo konkurencyjny cenowo i posiada prosty w obsłudze system zarządzania kartami SIM. BLUE IOT jest głównie wykorzystywany w przypadkach biznesowych o wysokim zużyciu danych.

Jakie są formy abonamentów?

Thingsdata oferuje konkurencyjne ceny we wszystkich krajach na całym świecie i oferuje różne formy abonamentów: pakiet danych (pooled) i pay as you go (unpooled). Ponadto możesz mieszać warianty i dokonywać dostosowań w oparciu o swoje potrzeby biznesowe. Poniżej opisujemy najczęściej spotykane formy abonamentów.

Czym jest abonament na pakiet danych pooled?

Abonament na pakiet danych pooled to konstrukcja, w której wszystkie aktywne karty SIM z równoważną ilością danych są sumowane i tworzą jeden wspólny pakiet. Pakiet ten jest współdzielony między wszystkimi aktywnymi kartami SIM. W ten sposób najpierw zużywane są dostępne dane z pakietów wszystkich aktywnych kart SIM. Dla wyjaśnienia: każda karta SIM ma stałą miesięczną opłatę i dysponuje określoną ilością MB. Wzajemne wykorzystanie większej i mniejszej ilości danych jest wymienne (pooled).

Czym jest abonament na pakiet danych unpooled?

Abonament na pakiet danych unpooled to konstrukcja, w której indywidualna aktywna karta SIM ma pakiet danych, który nie jest współdzielony.

Czym jest abonament pay as you go?

Abonament pay as you go to indywidualny abonament, w którym płacisz za to, ile danych jedna aktywna karta SIM zużywa miesięcznie. Stosuje się stałą miesięczną opłatę początkową, a zużycie danych jest rozliczane na podstawie MB na miesiąc. Dla wyjaśnienia: każda karta SIM ma stałą miesięczną opłatę (monthly access fee) oraz cenę za MB za zużycie danych.

Jakie jest rzeczywiste zużycie danych?

Czy Twoja aplikacja IoT ma niskie zużycie danych (500 KB – 5 GB) czy wysokie zużycie danych (ponad 5 GB)? To pytanie należy zadać sobie przy wyborze abonamentu na dane, ponieważ ilość zużycia danych jest kluczowym czynnikiem przy wyborze formy łączności.

W przypadku rozwiązań IoT z niskim zużyciem danych można na przykład rozważyć:

  • Zdalny odczyt temperatury, wilgotności, natężenia światła i wartości CO2 za pomocą innowacyjnych czujników.
  • Śledzenie i monitorowanie kontenerów.
  • Monitorowanie miejsc parkingowych.

Odpowiednie formy łączności dla rozwiązań IoT z niskim zużyciem danych to: M2M, LTE-M i NB-IOT.

W przypadku rozwiązań IoT z wysokim zużyciem danych można na przykład rozważyć:

  • 4G backup, aby sklepy mogły nadal działać w przypadku awarii stałego połączenia internetowego.
  • Zużycie danych w sektorze morskim, na obszarach wiejskich oraz na targach i wydarzeniach.
  • Udostępnianie bezprzewodowych kamer monitoringu.
  • Zapewnienie internetu w systemach płatniczych.
  • Tymczasowe zastosowania internetowe w biurach, gdzie zużywane są duże ilości danych 4G i 5G.

Odpowiednią formą łączności dla rozwiązań IoT z wysokim zużyciem danych jest: M2M.

Kraje, sieci i spektrum sieciowe

Ważne jest, aby wiedzieć, w których krajach będzie miało miejsce wdrożenie i jakie sieci oraz spektra sieciowe są tam dostępne. Należy pamiętać, że w wielu krajach sieci 2G i 3G zostały wycofane, a LTE-M lub NB-IOT nie są jeszcze dostępne lub są ograniczone.

Twoje urządzenie posiada moduł komórkowy na płytce drukowanej, który jest przeznaczony do określonego typu łączności lub kombinacji tych form. Na podstawie tych specyfikacji będziesz szukać odpowiedniej formy łączności. Moduł komórkowy będzie zgodny z 4G, 3G, 2G, LTE-M lub NB-IOT lub kombinacją tych form. Przeanalizuj dokładnie te specyfikacje przed podjęciem decyzji. Na całym świecie 4G jest prawie wszędzie dostępne, ale nie zawsze w pełni pokrywa dany kraj, podczas gdy 3G i 2G są już wycofywane w wielu krajach. Jeśli chodzi o LPWAN (LTE-M i NB-IOT), w wielu krajach nie jest jeszcze dostępne lub ograniczone, albo tylko jedno z tych dwóch zostało wdrożone. Na tej stronie możesz znaleźć informacje o komercyjnym uruchomieniu sieci LPWAN: https://www.gsma.com/iot/deployment-map/.

Wyjaśnienie warunków umowy

Kiedy Thingsdata i Ty jako klient nawiążecie współpracę, zostanie to udokumentowane w umowie. Zobowiązanie umowne jest wtedy ustalone, co umożliwia obu stronom znalezienie informacji o wzajemnych oczekiwaniach. Thingsdata stosuje jasne i elastyczne warunki umowne dla większości rozwiązań w zakresie łączności. Przejrzyste i zrozumiałe, bez ukrytych pułapek.

Co możemy zaoferować:

  • Brak opłat aktywacyjnych. Nigdy nie płacisz w Thingsdata za aktywację karty SIM.
  • Brak terminu aktywacji. Karty SIM mogą być magazynowane w Thingsdata bez konieczności ich administracyjnej aktywacji w określonym terminie.
  • Brak minimalnego okresu aktywności w sieci. W Thingsdata nie ma obowiązku, aby karta SIM była aktywna przez minimalny okres.
  • Brak stałego okresu obowiązywania umowy. Zawieramy umowę na maksymalną elastyczność, bez stałego okresu 12, 24 lub 36 miesięcy.
  • Elastyczność w zakresie zmniejszania skali. Możesz w każdej chwili dezaktywować karty SIM i zmniejszyć skalę.
  • Brak minimalnego zamówienia (brak MoQ). Możesz zamówić u nas na przykład jedną kartę SIM, bez konieczności zamawiania od razu 100 lub 250 sztuk. Masz pełną swobodę w wyborze ilości.
  • Brak zużycia danych na karcie SIM oznacza brak kosztów. W niektórych rozwiązaniach nie naliczamy kosztów, jeśli w danym miesiącu kalendarzowym nie występuje zużycie danych.
  • Umowę można dostosować co miesiąc (także do innej formy abonamentu).

System zarządzania kartami SIM

W przypadku rozwiązań IoT często chodzi o monitorowanie i zarządzanie dziesiątkami, a nawet tysiącami kart SIM. System zarządzania kartami SIM daje kontrolę nad ciągłością mobilnego dostępu do internetu dla Twoich kart SIM, jak również nad zużyciem danych. Za pomocą systemu zarządzania kartami SIM można łatwo i w czasie rzeczywistym monitorować i zarządzać wszystkimi kartami SIM. Masz także bezpośredni wgląd we wszystkie cechy powiązane z indywidualną kartą SIM i możesz w pełni zautomatyzować wiele procesów. Jakie są ważne powody do wyboru określonego systemu zarządzania kartami SIM?

Możesz rozważyć następujące kwestie:

  • Ile informacji jest dostępnych?
  • Ile jest dostępnych pól informacyjnych do wypełnienia?
  • Czy dostępny jest wgląd w czasie zbliżonym do rzeczywistego?
  • Jaki jest poziom ogólnego bezpieczeństwa i jakie są zastosowania zabezpieczeń?
  • Czy procesy można zautomatyzować (ostrzeżenie przy określonej ilości zużycia danych, dezaktywacja przy zmianie IMEI)?
  • Czy istnieje możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, gdy coś się dzieje?
  • Czy możliwy jest podział kart SIM na kilka kont (alokacja kosztów na poziomie oddziałów lub klientów końcowych)?

Wybór formatu karty SIM

Thingsdata oferuje różne formaty kart SIM. Możliwości każdej karty SIM (form factor) są takie same, ale różnią się one rozmiarami, co sprawia, że nadają się do konkretnych rodzajów urządzeń.

Form factors:

  • 2FF (Mini): 25 mm x 15 mm x 0,76 mm
  • 3FF (Micro): 15 mm x 12 mm x 0,76 mm
  • 4FF (Nano): 12,3 mm x 8,8 mm x 0,67 mm
  • 3:1 karta SIM (2FF, 3FF i 4FF w jednej)
  • MFF2 (wbudowana): 5 mm x 6 mm x 1 mm

Wbudowana karta SIM MFF2 to próżniowo uszczelniona karta SIM, która może być bezpośrednio przylutowana do płytki drukowanej urządzenia. Karta SIM MFF2 ma wyższą niezawodność i dłuższą żywotność niż standardowy model.

Profil operatora wirtualnego

Zdalne provisionowanie SIM to termin, z którym być może nie miałeś wcześniej styczności w kontekście kart SIM. Często nazywa się go terminem eSIM. Co to jest? RSP to zdalna zmiana operatora. Organizacja z implementacją IoT opartą na RSP ma możliwość przypisania różnych wirtualnych profili operatorów do kart SIM w terenie. Każdy dostępny wirtualny profil operatora może być powiązany. Podczas korzystania z tych kart SIM można aktywować i dezaktywować inne wirtualne profile operatorów oprócz profilu domyślnego. Technologia RSP eliminuje potrzebę kosztownej wymiany kart SIM w terenie.

Bezpieczeństwo IoT

Ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie elementy Twojego rozwiązania są zabezpieczone. Jeśli ktoś z nieczystymi zamiarami włamałby się do urządzenia IoT, może to spowodować reakcję łańcuchową, a cały system może zostać zniszczony.

Thingsdata oferuje następujące możliwości bezpieczeństwa IoT:

  • Whitelisting, wystarczy zatwierdzić i dodać adresy IP lub FQDN do listy dostępu APN.
  • IMEI lock, możemy zablokować karty SIM na podstawie numeru IMEI Twojego urządzenia, co zapobiega zużyciu danych w nieautoryzowanym urządzeniu.
  • APN oznacza Access Point Name i jest punktem dostępu dla urządzenia, które szuka połączenia z siecią (internetem). Kiedy upewnisz się, że urządzenie łączy się z prywatnym APN, zapewniasz, że urządzenie rejestruje się w Twoim własnym bezpiecznym punkcie dostępu. Thingsdata oferuje zarówno standardowe, jak i prywatne APN.
  • IP-SEC VPN + prywatne APN konstruowane przez Thingsdata są zazwyczaj realizowane przez operatora, dzięki czemu dane IoT nie są przesyłane przez publiczny internet, ale przez zamkniętą sieć (zamknięte środowisko internetowe) zarządzaną przez operatora. Masz pełną kontrolę nad wszystkimi komponentami sieci.
  • Firewall, zabezpieczenie sieci firmowej przy niespotykanej wydajności i prostocie zarządzania za pomocą zapory sieciowej.

Oczywiście istnieją środki, które musisz podjąć samodzielnie, ale podstawowy poziom bezpieczeństwa musi być zapewniony.

Co obejmuje SLA?

Umowa o poziomie usług (SLA) to umowa między Thingsdata a Tobą jako klientem. Jest to kompleksowa usługa w zakresie monitorowania jakości. SLA to usługa stand-by od Thingsdata, w ramach której klient ma możliwość zgłoszenia pytania, awarii lub zmiany za pośrednictwem numeru 085-0443590 i adresu support@thingsdata.nl. Dyżurny pracownik wsparcia podejmie zgłoszenie. Na podstawie ustalonych warunków SLA zostaniesz poinformowany o wykonanych pracach i ewentualnych dalszych krokach.

W Thingsdata możesz wybierać spośród następujących opcji:

  • Podstawowy SLA obejmujący best effort
  • Zaawansowany SLA obejmujący wsparcie 5×8
  • Premium SLA obejmujący wsparcie 7×4
  • Rozszerzony SLA obejmujący wsparcie 24×7

Jak przeczytałeś w tym artykule, Thingsdata oferuje szeroką gamę opcji związanych z łącznością IoT. Przy tak wielu różnych opcjach trudno jest dokładnie określić ceny, ale jeśli jesteś ciekaw, jakie będą ceny dla Twojego przypadku biznesowego i chcesz otrzymać ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb, skontaktuj się z nami pod numerem telefonu +31(0)85-0443500 lub e-mailem na adres info@thingsdata.com.

Zamów nasz zestaw testowy

Szukasz niezawodnych kart SIM IoT zapewniających stałą łączność z Internetem? Zamów nasz zestaw testowy z trzema kartami SIM i 100 MB darmowych danych na trzy miesiące.

Zamów

Pobierz naszą brochure

Szukasz niezawodnego partnera IoT dla swojej firmy? Pobierz naszą broszurę, aby uzyskać dostęp do informacji na temat naszych usług i rozwiązań IoT.

Pobierz