Co zrobić w przypadku słabego, niewystarczającego lub braku zasięgu?

Verbindingsprobelem

Jeśli router lub gateway ma niestabilne połączenie, często traci sygnał lub w ogóle nie może nawiązać połączenia, można to rozwiązać, sprawdzając następujące aspekty: czy anteny są prawidłowo podłączone do routera lub gatewaya, czy antena jest prawidłowo umieszczona, czy siła sygnału w otoczeniu jest wystarczająca, czy APN w routerze lub gatewayu jest poprawnie skonfigurowany oraz czy powiązana karta SIM jest aktywna. Wszystkie te aspekty zostaną omówione w tym artykule.

Podłączenie anten

W routerach i gatewayach 3G i 4G jeden z mobilnych złącz antenowych oznaczony jest jako MAIN, a drugi jako AUX. W zależności od tego, czy do nawiązania połączenia z operatorem sieci mobilnej używana jest technologia 3G czy 4G, antena AUX pełni inną funkcję. W przypadku technologii 3G antena AUX jest wykorzystywana jako antena różnicowa do korekcji błędów. Efekty tej technologii są szczególnie widoczne w obszarach o średniej lub słabej sile sygnału mobilnego.

W technologii 4G antena AUX pełni rolę zarówno anteny różnicowej, jak i dodatkowej anteny odbiorczej, co zwiększa jakość połączenia danych oraz ogólną prędkość pobierania mobilnego przez router lub gateway.

Zalecamy zawsze podłączenie obu anten mobilnych w celu uzyskania najlepszych osiągów. Jeśli jednak sytuacja nie pozwala na użycie obu anten mobilnych, na przykład gdy sprzęt IoT jest zamontowany w ciasnej przestrzeni, gdzie jest miejsce tylko na jedną antenę, należy użyć złącza anteny MAIN. Jeśli zostanie podłączona tylko antena AUX, połączenie nie będzie działać poprawnie i będzie niestabilne.

Pozycjonowanie anten

Aby uzyskać stabilne połączenie 3G i 4G, kluczowe znaczenie ma umieszczenie anteny. Jeśli to możliwe, najlepiej zamontować antenę na zewnątrz. Jeśli antena zostanie zamontowana wewnątrz, sygnał będzie musiał przechodzić przez przeszkody (np. ściany), co negatywnie wpłynie na wydajność anteny. Zamontowanie anteny na zewnątrz i poprowadzenie kabla do routera lub gatewaya wewnątrz budynku może znacznie poprawić jakość sygnału.

Jeśli z jakiegokolwiek powodu nie można zamontować anteny na zewnątrz, najlepszym rozwiązaniem jest montaż anteny wewnątrz, przy oknie, na jak najwyższym piętrze. Szkło tłumi sygnał mniej niż masywna ściana, jednak należy uważać na okna pokryte folią, które mogą mieć negatywny wpływ na sygnał.

Antena często jest dostarczana z opcją montażu na maszcie. Im wyżej umieścisz antenę, tym mniej przeszkód (ogólnie rzecz biorąc) będzie na jej drodze. Istnieje również możliwość umieszczenia routera lub gatewaya w wodoodpornej obudowie, co pozwala na montaż na zewnątrz, na przykład na ścianie lub maszcie. Urządzenie IoT może być zasilane kablem Ethernet z PoE, co wymaga jedynie jednego kabla sieciowego. Jeśli router lub gateway musi być umieszczony w metalowej szafie instalacyjnej lub ulicznej, antena powinna być zamontowana na zewnątrz szafy. Do tego celu najlepiej nadają się specjalne anteny typu puck, które można zamontować na obudowie.

Siła sygnału

Siła sygnału może być wpływana przez wiele czynników, takich jak obciążenie masztów, odległość od masztu, budynki, warunki pogodowe, ruch uliczny oraz zatłoczenie masztu. Dlatego pomiary takie jak siła sygnału (RSSI) i jakość sygnału (EC/IO) nie odzwierciedlają pełnej jakości połączenia. Na przykład, można mieć doskonałą wartość RSSI wynoszącą -51 dBm, ale jeśli obciążenie masztu (liczba użytkowników mobilnych) w Twojej okolicy jest duże, możesz nie osiągnąć maksymalnych prędkości transmisji danych, pomimo dobrej siły sygnału.

Siła sygnału 2G

Siła sygnału 2G (GSM) jest określana tylko jedną wartością: RSSI (Received Signal Strength Indicator). RSSI to wartość ujemna, a im bliżej 0, tym silniejszy sygnał.

2G RSSI

Siła sygnału 3G

Dla siły sygnału 3G istotne są trzy pomiary: RSSI jest wartością ujemną, i im bliżej 0, tym silniejszy sygnał. EC/IO wskazuje stosunek nośnej do interferencji w downlinku (jakość sygnału). EC/IO jest wartością ujemną w dBm. Wartości bliższe 0 oznaczają silniejsze sygnały. RSCP określa moc odebranego sygnału kodowego. Standardowe wartości RSSI dla 3G są zasadniczo takie same jak dla 2G.

3G RSSI

3G EC/IO 

3G RSCP

3G RSCP

Siła sygnału 4G

Dla siły sygnału 4G istotne są cztery pomiary: RSSI jest wartością ujemną, i im bliżej 0, tym silniejszy sygnał. RSRP, czyli moc odbieranego sygnału referencyjnego, to moc sygnałów referencyjnych LTE rozłożonych na całej szerokości pasma i wąskopasmowo. RSRQ, czyli jakość odbieranego sygnału referencyjnego, to pomiar typu C/I i wskazuje na jakość odbieranego sygnału referencyjnego (podobnie jak EC/IO). SINR, czyli stosunek sygnału do zakłóceń plus szum (minimalna wartość SINR wynosząca -20 dB jest wymagana do wykrycia RSRP/RSRQ). SINR określa przepustowość kanału. Jak sama nazwa wskazuje, SINR to stosunek siły sygnału do siły ewentualnych zakłóceń.

RSSI dla LTE jest obliczane na podstawie różnych innych pomiarów związanych z sygnałem: RSSI = moc szerokopasmowa = szum + moc komórki roboczej + moc zakłóceń. Na przykład 4G router lub gateway może raportować RSSI wynoszące -68 dBm, ale: RSRP = -102 dBm, RSRQ = -16 dB i SINR = -1,8 dB. W takim przypadku jakość sygnału jest bardzo słaba.

4G RSRP 

4G RSRP

4G RSRQ 

4G RSRQ

4G SINR

4G SINR

4G RSSI

4G RSSI

Ustawienia APN

Aby zapewnić stabilne połączenie danych, ważne jest prawidłowe skonfigurowanie ustawień APN w routerze lub gatewayu. Jeśli ustawienia APN nie zostaną poprawnie skonfigurowane, router może automatycznie wybrać inny APN, co może spowodować, że po ponownym uruchomieniu urządzenia IoT nie będzie można nawiązać połączenia danych. Połączenie danych może również przestać działać w obszarach przygranicznych i za granicą, jeśli te ustawienia APN nie zostaną poprawnie skonfigurowane. Należy zawsze skonfigurować ustawienia APN zgodnie z zaleceniami.

W przypadku niektórych routerów i gatewayów ważne jest korzystanie z przeglądarki Google Chrome w trybie incognito. W przeciwnym razie zmiany w ustawieniach APN mogą nie zostać prawidłowo zapisane. Router może pokazywać poprawny APN, ale w rzeczywistości go nie wdroży, co uniemożliwi nawiązanie połączenia danych. Dlatego zawsze należy używać przeglądarki Google Chrome w trybie incognito podczas konfiguracji APN.

System zarządzania kartami SIM

Może się zdarzyć, że połączenie nie zostanie nawiązane, ponieważ karta SIM nie została jeszcze aktywowana lub jest nieprawidłowo skonfigurowana. W systemie zarządzania kartami SIM można sprawdzić, czy karta SIM jest poprawnie ustawiona i co może być przyczyną problemu.

System zdalnego zarządzania

Routery i gatewaye mogą korzystać z systemu zdalnego zarządzania w celu rozwiązywania problemów. W takich systemach można sprawdzić, kiedy routery i gatewaye mają problemy, oraz analizować dane, takie jak siła sygnału.

Jeśli wszystkie aspekty z listy kontrolnej są w porządku, a urządzenie IoT nadal ma problemy z połączeniem, można wygenerować plik diagnostyczny lub plik danych diagnostycznych systemu w routerze lub gatewayu bezpośrednio po wystąpieniu problemów. Na podstawie tego pliku możemy szczegółowo przeanalizować, co może być przyczyną problemu.

W celu uzyskania dalszej pomocy w przypadku słabego, niewystarczającego lub braku zasięgu, prosimy o kontakt pod numerem telefonu +31(0)85-0443500 lub mailowo na adres info@thingsdata.com.

Zamów nasz zestaw testowy

Szukasz niezawodnych kart SIM IoT zapewniających stałą łączność z Internetem? Zamów nasz zestaw testowy z trzema kartami SIM i 100 MB darmowych danych na trzy miesiące.

Zamów

Pobierz naszą brochure

Szukasz niezawodnego partnera IoT dla swojej firmy? Pobierz naszą broszurę, aby uzyskać dostęp do informacji na temat naszych usług i rozwiązań IoT.

Pobierz